Cezilija

Tandvärk

Publicerad 2009-11-03 19:40:35 i Allmänt,

Nåt så förbannat!! Började imorse med en liten molande värk, men nu mot kvällen känns det värre, och jag kan ju självklart inte låta bli att vara där med tungan hela tiden. Det är inget roligt med visdomständer!
Speciellt inte för mig som har 8 st!!!
Ni kan ju fatta vad jag bävar inför den dagen då de ska dras ut.. haha! Kommer inte bli människa igen.
Frågade min tandläkare sist om jag kunde få en remiss in till lasarettet så de opererar ut de istället. But nooooo! "Det fixar vi här, det är inga problem"

Fuck....

Jag vill verkligen inte vara vaken under den plågostunden. Men tyvärr har jag nog inget val.
8 st, ja jag vet, det är mycket.. med under varje visdomstand så har jag en liten extra bebistand, syns inte. (Förutom på mina framtänder som blir helt skeva av att de små trycker på!).

Rikard drog ut en visdomstand i förra veckan.
Jag har själv dragit ut 4 st när jag var yngre, men det gick definitivt inte till så som han sa!!

De lägger först bedövning.
Sen tar de en krok-aktig "stav".
Trycker ner den bredvid tanden, genom tandköttet.
Så de kommer under tanden med "kroken".
Sen liksom "ploppar" de ut den.

Det jag tycker är så otäckt med det är, vad ska de ner i tandköttet och göra? Och VAD tar de spjärn mot när de ska "bända" upp den?  

På "min tid" så vill jag minnas att de hade en tång och drog ut den. (?) Smidigt och snabbt, så man inte hann tänka så mycket. Varför ska de nu förvärra saker genom att trycka ner saker i tandköttet??! Och varför nu när man är äldre och klokare?  

Huanamej!

Haha, jag minns när jag var liten och skulle dra ut fyra st. (De s.k vampyrtänderna, både uppe och nere). Min tandläkare hade gjort en avgjutning av hela tandraden, sen skulle han visa mig vilka som skulle dras ut och ritade små kryss på varje med en bläckpenna, och jag stod där storögd och kände med tungan vilka tänder som inte längre skulle få vara kvar....

På tal om tandläkarskräck - När ni ligger där och kallsvettas, det enda ni kan koncentrera är på är att inte svälja er egen tunga och hoppas innerligt att inte tandläkarn ska slinta och spetsa er genom nacken ... vad gör ni med era händer?
Mina är helt kalla, bleka och svettiga, varje gång de byter "redskap" så passar jag på att torka av de mot jeansen..
Återstående tid när de jobbar så håller jag mig själv i händerna med ett kramptag!

Och min pappa säger alltid "-äsh, det är väl inget, jag somnar nästan alltid när jag är hos min tandläkare"..

Jojo!... Den dagen jag hade varit lealös och avslappnad hos tandläkarn hade antagligen berott på att jag svimmat eller liknande... blivit spetsad eller nåt... :)


Nej nog om tandläkare - det är bra att de finns, men jag undviker de gärna.

Jag ska faktiskt ta lite "operationstandkräm" på tanden nu, det kan jag varmt rekommendera om ni har värk - finns på apoteket...

//Cissilja

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cezilija

27 år och rakt igenom en äkta Blekingska! Flyttade upp till Västkusten pga den starka kärleken! Bor i en villa i Skepplanda ihop med min sambo Rikard och våra små katter Keyser och Knorris!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela