Cezilija

Fundering.

Publicerad 2011-01-15 02:05:11 i Allmänt,

Detta är något som jag har tänkt på sen ca två år sen tillbaka.

Det hela började med att jag jobbade på Aero-Spray sommaren -08. Det blev sjukt varmt inne i industrin så alla hade vattenflaskor.

Och - out of nowhere, så är jag nära att svälja min tunga när jag dricker vatten. Blev klart helt iskall i kroppen och började kallsvettas - sketrädd med andra ord. Tungan var långt ner - och den "sög" sig liksom fast i mandlarna, så när jag spände tillbaka tungan (eller hur man säger) - så blev det ett slags "plopp"-ljud.

Ni fattar inte den rädslan. Det började sticka i både händer och fötter.

Sen dess har jag inte kunnat dricka normalt. Är livrädd - faktiskt. Så varje gång jag ska dricka ett glas vatten så spänner jag tungan framåt, för att försäkra mig om att inte svälja den.

Det har hänt kanske fem gånger till efter den händelsen. Senast igår. Jag stod i köket och drack ett glas vatten, tog klunkarna lite för snabbt med iver (var så förbannat törstig), och känner att tungan är påväg att sväljas.
Man blir livrädd! Skjuter ifrån sig glaset och hostar till, samtidigt som man pressar tungan framåt mot nedersta tandraden med full kraft.

Man har ju hört att "strängen" under tungan ska förhindra att man inte sväljer den.
Men jag har ingen sån sträng.

Vet inte om det är psykiskt, men det är så förbannat jobbigt att oroa sig hela tiden.

Folk som blir medvetslösa sägs ju slappna av så pass att tungan kan "glida ner" i halsen. Strängen ska ju förhindra detta - så det lugnar ju inte mig precis.

Inte för att jag planerar att bli medvetslös, men man vet ju aldrig med säkerhet.

Så om jag mot all förmodan skulle råka ut för något och bli medvetslös - snälla- alla ni som läser!...

Kolla min hals så tungan är där den ska vara!

/C

Kommentarer

Postat av: Veronica

Publicerad 2011-01-15 10:37:28

När jag var liten, typ 10 år kanske, så satte jag en liten korvbit i halsen sådär så man inte får luft.. Efter det så hade jag en period när jag inte kunde svälja ordentligt alls. Förmodligen för att jag fokuserade för mycket på själva sväljandet o inte "lät de ske", så jag satte allt möjligt i halsen efter det, när jag drack, när jag åt glass... men det försvann sen. Men jag kan än idag inte klunka i mig snabbt när jag dricker, utan en klunk i taget.. om du förstår vad jag menar :)

Postat av: Cissi

Publicerad 2011-01-15 15:50:04

Åh vad skönt det kändes att inte jag är den enda. Men det måste ju vara ungefär samma. Rädslan för att sätta i halsen igen. (I mitt fall tungan då).. haha! Men det är nog som du säger... man borde bara låta det ske... :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cezilija

27 år och rakt igenom en äkta Blekingska! Flyttade upp till Västkusten pga den starka kärleken! Bor i en villa i Skepplanda ihop med min sambo Rikard och våra små katter Keyser och Knorris!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela