Cezilija

Cellprov

Publicerad 2013-03-25 11:36:35 i Allmänt,

För två veckor sedan så fick jag kallelse till ett gynekologiskt cellprov. Tjoade inte precis av glädje, men det är så otroligt viktigt att alla kvinnor går och gör detta testet. Ja, i alla fall ni som är över 23 år. Det är 3 år mellan varje kallelse, och struntar man i en undersökning så kan det hända mycket på den tiden. Och vill även upplysa att  vecka 20 så har de drop-in i Bohus på cellprov. Just för att de ska fånga upp så många kvinnor som är möjligt. Det tycker jag är jättebra. Så har Du inte gjort ett test på över 3 år, så gå dit! Det är bara att göra det.. 
 
 
Idag när jag kom dit så hade jag mest bara roligt. Okej, jag var liiiite orolig för jag var lite bubblig i magen. Haha. Men annars är jag inte speciellt pryd. Jag var beredd att byta om på pinnstolen i rummet, men då sa Barnmorskan "Jaaa, då kan du gå in där och klä av dig", och så pekade hon in på ett pyttelitet krypin, där det enda som fick plats var en pinnstol, och knappt jag. Haha. Det var så trångt att jag var orolig över att snubbla på stolen och trilla över Barnmorskan som gjorde i ordning det andra utanför. Haha, vilken syn det hade varit! 
Men jag kom ut och satte mig på plats, la upp benen, kasade fram och la mig tungt på rumpan. Drog ett djupt andetag och slappnade av. Det slog mig faktiskt att de Borde verkligen ha något i taket som man kan ligga och titta på. Sen sa hon "Såååå, då börjar jag", och när hon började på "Sss..." så var hon redan inne! Det var jag inte alls beredd på så då ryckte jag till. Det gillade jag inte. Föredrar faktiskt att de drar handen längs låret, så man vet var hon "är", och inte helt plötsligt börjar köra in redskap när jag ligger och tänker på vad jag ska ha till middag idag. Sen spände hon upp.. vet inte vad det heter.. men det redskapet som spänner upp och gör att de kan ropa "Hej" in i vaginan. Och där var det jobbigt, för jag var så bubblig i magen!! Så jag tänkte "stop,stop,stop!!, lite till så fiser jag!" .. Och man kan ju inte ligga där och knipa ihop skinkorna, för det ser hon ju! Så man får liksom knipa med ...!.. Haha! Men jag klarade mig.. =) Hade väl inte varit hela världen, hon har nog varit med om det mesta! =) Men det är ju inget drömscenario precis. 


Men själva testet var över på bara nån minut. De skrapar ju med lite olika borstar. Det känns däremot lite obehagligt. Ju mer man spänner sig, desto "ondare" gör det, sålänge man slappnar av så känner man knappt ingenting. 


Så sen var det klatt! Och nu är jag hemma igen. =)


 
//C

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cezilija

27 år och rakt igenom en äkta Blekingska! Flyttade upp till Västkusten pga den starka kärleken! Bor i en villa i Skepplanda ihop med min sambo Rikard och våra små katter Keyser och Knorris!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela