Cezilija

Gjuta i Betong

Publicerad 2013-05-20 09:30:58 i Allmänt,

Jag har alltid varit väldigt pysslig av mig och tycker det är kul med nya projekt. Förra sommaren så kom jag och en arbetskamrat in lite på att gjuta i betong. Tyckte det lät jättekul och visst är det väl fint att ha i trädgården? 

Så igår kom jag att tänka på detta, och började googla lite. Och wow vilket intresse det är för detta gjutandet! 
Men hur ofta har man inte gått och sneglat på de stora betongkrukorna på plantagen för flera hundra spänn? 

Nu kan man göra sina egna runt femtiolappen. 
 
Så jag har bestämt mig för att göra ett fågelbad och krukor. Kolla in detta...
 
 
 
 
Nu är jag ingen expert på snickeri, men hur svårt kan det vara? 
Framförallt så måste man tänka på att olja in allt som har kontakt med betongen. Eller använda plast. Jag tänker använda plast tror jag. Kan tänka mig att det materialet suger åt sig en del vätska och blir svår att få loss annars. 
I botten måste man tänka på att sätta en kork också. Så det blir ett hål i botten på krukan. Och använd finbetong!.. Jag tänker använda 0,6 mm som finns på Beijer runt 50 kr. 
 
Måtten har jag inte bestämt ännu, men tänker nog runt 45 cm. 
Sen sätta ett snyggt litet träd, och ställa krukan på baksidan av huset. Kan bli skitsnyggt! 



Sen fågelbadet. 
 
 
 
Jag tänker använda ett stort rabarberblad. Får vänta lite tills de har växt till sig bara, men än sålänge är de på god väg. 

Skär av skaftet på rabarberbladet, och så tar man toppen på ett helt annat blad och täpper till baken, så att inte vattnet kommer rinna ut från badet när det är klart. Som ni ser på bilden..

Sen bygg upp en jordhög för att få till "skålen". Sen lägger man bladet med den ådriga sidan uppåt! Sen blandar man till betongen, den får inte vara för lös så den rinner iväg. Utan man får pilla lite och platta med spade. Sen får man inte lägga betong utanför bladet, då fördärvar man själva strukturen i bladet, och det kommer bara se fult ut. 
 
Somliga använder armeringsnät..? Jag vet inte vad det heter, men ett nät.. typ hönsnät... för att inte betongen ska spricka när man vänder upp det. 


Sen lägger plattar man till toppen lite så det sen ska kunna stå stadigt på marken. 
Lägg sen på plast för att skydda mot regn, sol, vind.. Sen får det bränna klart under två dagar. 

Man ska blöta ner det lite också, för det för inte bränna FÖR fort. Då kan det spricka. 


 
Såhär blir resultatet!.. Snyggt!
 
 
 
 
Och tänk vad fantasin kan flöda. Hur mycket har man inte hemma som man kan använda till betong? Mjölkpaket, spannar, krukor, bakformar osv osv... 
 
 
Ses! =)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cezilija

27 år och rakt igenom en äkta Blekingska! Flyttade upp till Västkusten pga den starka kärleken! Bor i en villa i Skepplanda ihop med min sambo Rikard och våra små katter Keyser och Knorris!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela